Interviuri

„ Când ajuți, te bucuri. Îți faci și ție o bucurie. Te ajuți și pe tine să-ți zâmbești”

* interviu cu Ofelia Cozma, educator de stil

Timp de două luni, la Iași s-a derulat una dintre cele mai mari campanii de solidaritate. Intitulată #Împreună, campania a ajuns la zeci de bătrâni și sute de copii care au primit, prin intermediul comunității, alimente de strictă necesitate, prduse de igienă și dezinfectante. Cei mici au primit inclusiv jucării și dulciuri pentru că micuții asta așteaptă, bucurie. Echipei de organizare, perfect coordonată de către Geanina Enache și Irina Obrocea, s-au alăturat mulți oameni, fiecare cu donații ori cu inițiative inedite, unul dintre ei fiind Ofelia Cozma, care a avut idei dintre cele mai faine, de la vândut bujori, cafea, melci, în atragerea donatorilor. Am stat de vorbă cu Ofelia și am aflat câtă bucurie poate aduce în viața unui om un astfel de demers, inclusiv pentru cei care se implică, nu doar pentru beneficiari.

– Ai participat de curând la o campanie foarte frumoasă, dedicată copiilor și bătrânilor în nevoie. Este vorba despre #Împreună, un demers social foarte ambițios. Ce te-a determinat să te alături echipei?

– Campania #Împreună se derula deja de vreo lună atunci când am decis să mă alături. Mă prinsese, ca pe mulți oameni, cu multe lucruri strâmbate de o realitate nouă și împărțită între multe griji și probleme. Și tocmai pentru că mă simțeam neputincioasă, acel #Împreună m-a făcut să nu mă mai gândesc că nu pot da cât aș vrea, ci să consider pic-ul meu important, dacă îl alătur altor cât mai multe pic-uri, de la cât mai mulți oameni.

– Care au fost principalele tale atuuri în atragerea donatorilor?

– Cel mai mult cred că a contat SINCERITATEA. Am povestit pas cu pas ce idei îmi mai veneau. Oamenii cred că au încredere în mine fiindcă, de-a lungul timpului, s-au convins că nu fac nimic nici de dragul popularității, nici al modei, ba chiar fac și spun și lucruri care, uneori displac, pentru că incomodează, dar pe care eu le consider sănătoase bunului mers. Oamenii s-au convins, de-a lungul timpului, că sunt un om principial. Apoi, SIMPLITATEA. Postam frânturi din mesaje, astfel făcându-i să simtă că orice ajutor contează și este foarte important, să nu se scuze sau să le fie jenă că nu au decât sume mici, nici dacă nu pot dona deloc. Au susținut moral, cu mesaje și gânduri bune, ce povesteam că facem și am dat bucuria asta de la unul la altul. BUCURIA. Când ajuți, te bucuri. Îți faci și ție o bucurie. Te ajuți și pe tine să-ți zâmbești.

– Cum i-ai simțit pe oameni? Ce au spus când le-ai propus să fie parte a campaniei? – Oamenii sunt așa ca noi, altruiști și fundamental buni. Mulți nu știu cum să facă unele lucruri și pentru că sunt complicate. Cred că ce am spus la întrebarea anterioară, a fost decisiv. Am simțit atâta energie bună, a fost o acțiune win-win, ne luam unii de la alții bucuria de a oferi în zâmbet în disperare. Știi că sunt oameni care mai trimiteau câte 15 lei, câte 30, la câteva zile? Fiindcă mai veneam cu o ghidușie simpatică, ba un bujor, ba o cafea, ba un mesaj. Chiar și melci s-au vândut la București și banii au venit aici. A fost ca o joacă de o lună, cu mesaje, carioci, semne de carte, plâns bun, flori, râs, poze, emoții, în care nu era nici o regulă, orice era permis, oricât de puțin, bani sau produse, haine sau jucării. Aproape o sută de donații de la oameni care, în marea majoritate, nu te cunosc, arată că oamenii vin spre tine, atunci când știi să îi privești drept în ochi și le spui: am nevoie de voi.

– Ai întâmpinat și piedici probabil, dar le-ai depășit. Care crezi ca este cel mai vulnerabil punct al unei campanii sociale?

– Dacă e să mă gândesc la cum simțeam eu, cred că asta ar fi: te gândești că nevoia e mare, iar tu ești mititel și n-ai cât au alții, nu poți dona sute de lei, nu poți cumpăra multe lucruri. Și atunci, dintr-un soi de teamă de-a fi caraghios, treci mai departe. Am făcut asta eu însămi de multe ori. Mai poate fi și situația în care intenția bună ți-a fost răsplătită cu un reproș, altă dată. Și mai este și dinamica unei campanii. Crește, apoi stă pe un platou, după care începe să scadă, să-și piardă din interes. Este punctul la care simți că nu mai poți spune în mod repetat ceea ce deja este știut, că devii plictisitor și că insistând, oricum nu mai rezolvi mare lucru, deși nevoile de acoperit sunt permanente, nu doar la zile importante.

–  Ești cunoscută pentru lucrul tău cu cei mici, în organizații, ești un influencer. Care crezi ca este principala ta calitate și cum poate folosi celor din jur?

– Coerența, bunătatea și eleganța. Am zis trei, nu pot departaja una. Consider că acestea mă definesc și mi-au adus mare parte din simpatia și din credibilitatea de care mă bucur. Cu toate că uneori mi-au adus și neajunsuri, am ales să merg înainte în felul ăsta în care m-am format și în care mă simt vie. Mai cred că și aspectele triste pot fi abordate cu grație și cu spirit. Iar oamenii răspund. Mulți oameni îmi scriu, de mai mulți ani, cum au schimbat ceva la ei, în obiceiurile lor sau al copiilor lor, în casă sau aiurea, după ce m-au întâlnit, citit, aflat, privit. Or, ăsta cred că este un rost al meu: să modelez asperități, să le arăt oamenilor că la ei e alegerea de a se lamenta sau a căuta soluții, de a vedea nuferii sau noroiul, de a ține culoarul de alergare, fiindcă s-ar putea ca, la final, să aibă surpriza plăcută să vadă că au câștigat cu toții.

4 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *